0
کود بور چیست و چه مزایایی در بر دارد؟

کود بور چیست و چه مزایایی در بر دارد؟

سه شنبه 18 آبان 1400
| 23564

کود بور چیست؟

بور که از عناصر اساسی برای رشد گیاهان محسوب می شود، یک عنصر نیمه فلز است و در گروه ۱۳ ام جدول تناوبی جا خوش کرده است. این عنصر تقریبا در تمامی محصولات زراعی استفاده می شود و به عنوان یک ماده مغذی برای گیاهان شناخته شده است اما این که چه میزان و در چه زمان از کود بور استفاده کنیم، مسئله حائز اهمیتی می باشد که در ادامه به ذکر نکاتی در این خصوص پرداخته می شود تا علاوه بر آن که با کود بور آشنا خواهیم شد؛ عمده ترین مزایای آن را نیز بدانیم تا با خرید و استفاده از کود بور بتوانیم از مزیت های شایان توجه آن بهره مند شویم. .

اهمیت کود بور

کود بور یک ماده مغذی پر اهمیت برای رشد و نمو محصولات کشاورزی می باشد. وجود بور برای ساختار و حفظ دیواره سلول های گیاهی و همچنین گرده افشانی و به طور کلی برای ساختار های تولید مثلی گیاهان مهم و ضروری است و نبود آن سبب آسیب های جدی به این ساختارهای گیاهی می شود. از آنجا که مقدار کود بور مصرفی برای گیاهان بسیار اهمیت دارد، هنگام کود دهی از عرضه یکنواخت آن در زمین زراعی غافل نشوید.
 
بارور شدن گیاهان با استفاده از کود بور

چه موقع یک محصول یا گیاه به کود بور نیاز دارد؟!

بهترین روش برای تشخیص کمبود بور نمونه برداری از برگ های جوان گیاه می باشد. پس از خشک شدن برگ جوان گیاه به تجزیه و تحلیل آن می پردازیم تا به نتیجه درست و دقیق برسیم. اگر سطح بور در گیاه مورد نظر شما بین ۲۵ تا ۷۵ ppm  باشد، مقدار بور تقریبا معتدل است. البته این موضوع به نوع گیاه نیز قطعا مرتبط است. نبود کود بور و کمبود آن سبب آسیب به مناطق تولید مثلی گیاه می شود. در واقع برای تشخیص کمبود کود بور توجه به بافت های در حال رشد مانند برگ ها و شاخک های جوان الزامی است.
کمبود کود بور سبب می شود گیاه رشد کمتری داشته باشد. چون این کمبود نقاط رشد مریستماتیک را از بین می برد. این باور که واکنش تمامی گیاهان نسبت به کمبود بور یکسان است، باوری کاملا اشتباه است. گیاهان ساختار مختلف دارند و همین سبب شده واکنش های متفاوتی را نشان دهند. برای مثال گلابی دچار رگه های سخت قهوه ای می شود.
 
نکات لازم برای مصرف کود بور

نکات لازم برای مصرف کود بور در گیاهان و درختان مختلف

در گیاهان و درختان مختلف کود بور به طرق متفاوت استفاده می شود. یعنی زمان و مقدار کود دهی با توجه به نوع گیاه تغییر می کند. نوع گیاه مهم است اینکه گیاه زراعی باغبانی و... باشد، اهمیت دارد. حتی زمان کود دهی برای گیاهان تزئینی از سایر گیاهان متفاوت است. دستور مصرف کود بور برای برخی گیاهان به قرار زیر است:
■ باغبانی: اگر شما باغبان هستید و تصمیم دارید به خاک باغ خود کود بور تزریق کنید، باید به این نکته توجه کنید که میوه باغ شما چه نوعی می باشد که در این حالت درختان به دو دسته تقسیم می شوند؛ اگر درختان باغ شما مرکبات، کیوی، زیتون و میوه های هسته دار هستند، کود دهی باید در دو مرحله انجام شود. مرحله اول تزریق کود بور قبل از گلدهی می باشد و مرحله دوم که مرحله پایانی نیز می باشد، بعد از برداشت محصول است. دسته دوم درختان باغبانی درختانی غیر از گروه اول می باشند. تزریق کود به خاک این درختان در سه مرحله انجام می گیرد؛ مرحله اول: قبل از گلدهی، مرحله دوم: زمان تشکیل میوه، مرحله سوم: بعد از برداشت محصول است.
■ سبزیجات و صیفی جات: نوع سبزیجات و صیفی جات برای کود دهی حائز اهمیت نیست و با تمامی سبزیجات و صیفی جات برای کود دهی کود بور به یک صورت برخورد می شود. تزریق کود در دو مرحله صورت می پذیرد. مرحله اول: ۴ برگی شدن است و مرحله دوم قبل از گلدهی می باشد.
■ گیاهان زراعی: به طور کلی گیاهان زراعی را برای تزریق کود بور به سه دسته تقسیم می کنند و هر دسته مراحل مختلفی دارد. اولین دسته چغندر قند است که در دو مرحله انجام می شود. مرحله زمان ۴ تا ۶ برگی شدن گیاه و مرحله دوم یک ماه پس از مرحله اول است. دسته دوم پنبه می باشد، ۲ مرحله برای کود دهی پنبه وجود دارد مرحله اول ۵ تا ۷ برگی شدن پنبه است و مرحله دوم قبل از گلدهی انجام می گیرد. سومین دسته سایر محصولات زراعی هستند کود دهی برای این محصولات در دو مرحله انجام می شود. مرحله قبل از گل دهی و مرحله قبل از رسیدن دانه می باشد.
■ گیاهان زینتی: کود بور برای تغذیه تمامی گیاهان و درختان حتی گیاهان زینتی لازم است و کود بور در دو مرحله قبل از گلدهی و تکرار در صورت مشاهده علائم کمبود به خاک این گیاهان تزریق می شود.
 
مزایای کود بور

مزایای کود بور

عنصر بور در تشکیل و پایداری دیواره سلول های گیاهان نقش دارد. گیاه برای جذب بهتر و بیشتر عناصر فسفر و پتاسیم توسط ریشه به عنصر بور نیاز دارد. این عنصر با کمک به کلونیزه کردن ریشه به وسیله برخی قارچ ها سبب جذب فسفر بیشتری می شود.کود بور سبب عملکرد صحیح و اعمال فیزیولوژیک گیاه می شود.
همچنین انتقال مواد قندی مثل سالاری به مناطق در حال رویش گیاه مثل مریستم ها را آسان می کند. عنصر بور در صورتی که به مقدار کافی در گیاه وجود داشته باشد، به تولید مثل گیاه کمک می کند. این کمک در گرده افشانی و تشکیل دانه صورت می گیرد.
با توجه به تمامی نکاتی که در خصوص کود بور گفته شد؛ می توان اذعان داشت که کود بور در تولید مثل گیاهان بسیار حائز اهمیت می باشد و کشاورزان مختلف می توانند از مزیت های چشمگیر و قابل توجه این کود به خوبی بهره مند شوند و آن را در صنعت کشاورزی خود مورد استفاده قرار دهند تا شاهد بارور شدن گیاهان خویش شوند و پیش از مصرف و استفاده از آن به اطمینان خاطر بیشتری چشم انتظار برداشت محصولات مختلف شد. چیزی که در نهایت رضایت کشاورزان و باغبانان را در بر خواهد داشت تا با برداشت عمده و با کیفیت محصولات خویش خوشحال و خرسند گردند.
شما میتوانید محصولات حاوی بور متنوع و به روز را در فروشگاه اینترنتی ایران کشاورزی مشاهده و به صورت اینترنتی خریداری نمایید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید