0
7 نکته برای مراقبت از گیاهان در فصل پاییز

7 نکته برای مراقبت از گیاهان در فصل پاییز

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 15744
آنچه که تضمین کننده بقا و عملکرد گیاه در فصل گرما است، مراقبت از گیاهان در فصل پاییز است. با فرارسیدن پاییز  و شروع سرما، گیاه دوره جدیدی از زندگی خود را تجربه خواهد کرد. پاییز و زمستان به شدت باید گیاه و محیط زندگی آن را تحت کنترل داشته باشید تا از سرما جان سالم به در برده و در بهار رشد مجدد خود را با قدرت شروع نماید. به جرات می توان گفت مراقبت از گیاهان در فصل پاییز از تمامی فصول حساس تر است.

نکات مهم در مراقبت از گیاهان در فصل پاییز:

همانگونه که می دانید در پاییز گیاه خود را برای خواب زمستانه آماده می کند. عمده گیاه در فصل سرما دچار کمون شده و بعد با فرارسیدن فصل گرما، رشد مجدد خود را از سر می گیرد. در این مدت شما باید اقداماتی انجام دهید که نه تنها سرما تاثیر سوئی بر گیاهان نگذاشته بلکه رکود گیاه، زمینه را برای حمله عوامل خارجی فراهم نکند. مراقبت مراقبت از گیاهان در فصل پاییز تضمین کننده سلامت گیاه در زمستان و عملکرد آن در تابستان خواهد بود. توصیه می کنیم این مقاله را به دقت مطالعه کنید:

1-سطح خاک را پوشش دهید.

بارها دیده شده است که کشاورزان از یخ زدگی ریشه گیاهان و درختان خود در زمستان شکایت می کنند. آیا می دانید که اگر این افراد سطح خاک را در پاییز پوشش می دادند، اکنون به این مشکل دچار نمی شدند؟ این مسئله به ویژه برای گیاهانی که حساسیت بیشتری به سرما دارند، اهمیت بیشتری خواهد داشت. با مالچ مناسب اطراف ریشه و طوقه گیاه را بپوشانید.
این عمل، دو مزیت عمده دارد. از یک سو ریشه از سرما در امان می ماند و از سویی دیگر از فرسایش خاک جلوگیری می شود. فصل زمستان با بارش برف و باران همراه است. اگر سطح خاک را در پاییز با مالچ مناسب نپوشانید، روان آب منجر به از دست رفتن لایه رویی خاک خواهد شد که بسیار مغذی است.

2-علف های هرز مزرعه و باغ را کنترل کنید.

یکی از اقداماتی که در راستای مراقبت از گیاهان در فصل پاییز باید انجام شود، کنترل علف های هرز در پاییز و قبل از آمدن زمستان است. این گیاهان مزاحم بستر بسیار مناسب برای آفات و امراض هستند. اگر در باغ وجود داشته باشند، در زمستان آفات و بیماری ها از این فرصت استفاده نموده و زمستان گذرانی خود را بر روی علف های هرز انجام می دهند. در واقع شما با سهل انگاری خود در پاییز، بستر را برای از بین رفتن گیاهان و درختان در بهار فراهم خواهید نمود.

3-آبیاری به موقع انجام دهید.

در فصل زمستان به هیچ عنوان نباید گیاهان را آبیاری کنید چون آب در اطراف ریشه یخ زده و ریشه گیاه از بین می رود. اما به هر حال باید از قبل نیاز آبی گیاه را تامین کرده باشید. در راستای مراقبت از گیاهان در فصل پاییز لازم است در پاییز بسته به نوع گیاه، در بازه های زمانی منظم و تا قبل از شروع سرمای زمستانه، گیاهان را آبیاری کنید و توجه داشته باشید که آخرین آبیاری باید قبل از افت شدید دما بوده و این دور آخر، آب به صورت کامل در اختیار گیاهان قرار گیرد تا در زمستان بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهند.

4-کوددهی در پاییز فراموش نشود.

از جمله عملیاتی که به مراقبت از گیاهان در فصل پاییز کمک می کند، استفاده از کود مناسب برای گیاهان است. گیاه باید قبل از ورود به فصل زمستان، ذخیره غذای کافی داشته باشد تا بتواند سرمای زمستان را تحمل کرده و زنده بماند. گیاه در این فصل به رکود رفته و فتوسنتز انجام نمی دهد در نتیجه شانس بقای آن، ذخیره ای است که از قبل داشته است. اگر کود مناسب بسته به نوع گیاه و آزمون خاک استفاده شود، بنیه گیاه برای عبور از فصل سرما قوی می شود. لازم است تحت نظر افراد متخصص کوددهی در پاییز را انجام دهید.

5-برای گیاهان جوان از قیم استفاده کنید.

یکی از مهمترین مواردی که در مراقبت از گیاهان در فصل پاییز باید در نظر داشته باشید، توجه به گیاهان جوان تر است. این گیاهان یا به تازگی کشت شده و یا هنوز در یک سال گذشته نتوانسته اند رشد کافی داشته باشند. قطعا این درختان بسیار حساس تر خواهند بود. حتما قیم را در کنار درختان جوان قرار دهید. در فصل سرما وزش باد شدید شده و حتی بارندگی ها ممکن است منجر به خوابیدن درخت شود. این قیم گذاری در فصل پاییز به سرپا ماندن گیاه در زمستان و همچنین بارندگی اول بهار کمک می کند.
قیم گذاری در پاییز

6-درختان را در پاییز هرس کنید.

هرس گیاهان در فصول مختلف و با اهداف گوناگون انجام می شود. به منطو مراقبت از گیاهان در فصل پاییز و رشد بهتر آن ها در بهار، لازم است هرس پاییزه را به دقت انجام دهید. تمامی شاخه های خشک شده درختان را حذف کنید. در صورتی که درخت شما دارای پاجوش هست، حتما قبل از اینکه به سرمای زمستان برخورد کند این پاجوش ها را حذف کنید.
چرا که این گیاهچه های جوان از یک سو تحمل سرمای زمستان را نداشته و از سویی دیگر مواد غذایی پایه مادری را تخلیه نموده و منجر به ضعیف شدن درخت مادر می شوند. به این معنا که وجود پاجوش، نه تنها خود بلکه گیاه پایه را نیز از بین خواهد برد. در مورد گیاهان چمنی نیز حتما پرچین ها را هرس نموده  و به فرمی که در نظر دارید، بچینید. توجه داشته باشید که چمن ها باید در پاییز کوتاه شوند.

7-به منظور کشت گیاهان در پاییز، خاک را زیر و رو کنید.

برخی از گیاهان و گل ها در پاییز کشت می شوند. از جمله اصول مراقبت از گیاهان در فصل پاییز برای کاشت، زیر و رو کردن خاک است. توجه داشته باشید که قبل از شروع بارندگی پاییزه باید خاک را شخم زده و یا با چنگ، زیر و رو کنید تا هوادهی به خوبی انجام شده و زهکش مناسبی داشته باشد. این زهکش برای جلوگیری از آب ایستادگی در فصل زمستان و شروع بارندگی ها بسیار اهمیت دارد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حسن سعادت
1400/7/24 16:40

خیلی ممنون از کمک شما عالی بود