0
بهترین کود برای رشد گیاهان حاوی چه ترکیباتی است؟

بهترین کود برای رشد گیاهان حاوی چه ترکیباتی است؟

سه شنبه 28 خرداد 1398
| 4400

بهترین کود برای رشد گیاهان حاوی چه ترکیباتی است؟

بهترین کود برای رشد گیاهان کودی است که شامل تمام مواد مغذی باشد. اگر گیاهان را موجودات زنده ای بدانیم که مثل انسان به مواد مغذی مختلفی برای رشد و بالندگی نیاز دارند بهتر می توانیم نیاز های تغذیه ای گیاهان را درک کنیم و در تدارک بهترین کود برای رشدشان باشیم. در این مقاله نکات مربوط به بهترین کود مناسب برای رشد گیاهان بررسی می شود.

حیاتی ترین عناصر مورد نیاز در کود برای رشد گیاه کدام است؟

وجود نیتروژن، فسفر و پتاسیم در کود برای رشد گیاه الزامی است. معمولا روی بسته های کود ترکیبی که از این سه عنصر حیاتی استفاده شده است قید می شود. بهتر است بدانید ترتیب این اعداد همواره یکسان است و به ترتیب نشانگر نیتروژن – فسفر – پتاسیم می باشد. بسیار مهم است اگر کود را برای گیاهان درختی استفاده می کنید نسبت این مواد به ترتیب 3-1-2 یا 3-1-1 باشد. یعنی میزان نیتروژن به کار رفته سه برابر فسفر و پتاسیم باشد. به طور مثال اگر روی لیبل اطلاعات کود ترکیب 15-5-5 یا 15-5-10 باشد این کود برای مصرف مناسب است. 
•    نکته بسیار مهم: معمولا روی لیبل کود ذکر می شود که نیتروژن موجود در کود از چه منبعی تهیه شده است. انواع صنعتی و قابل حل نیتروژن مثل آمونیوم نیترات، آمونیوم سولفات و اوره هم قیمت کمتری دارند و هم به راحتی در دسترس هستند و البته رشد گیاه با استفاده از آن ها بسیار سریع می شود. اما نکته این جاست که این نوع نیتروژن زمان طولانی در خاک باقی نمی مانند و دیگر این که استفاده بیش از حد از آن ها گیاه را می سوزاند.  انتخاب بهتر برای باغداری های خانگی کود هایی هستند که نیتروژن موجود در آن ها به آهستگی آزاد شود که می تواند از انواع نیتروژن صناعی یا طبیعی باشد. لیبل روی کود را چک کنید و کودی که ترکیب 30 تا 50 درصد آن به آهستگی آزاد شود یا به صورت غیر قابل حل باشد را انتخاب نمایید. انواع کودی که نیتروژن را به آهستگی رها می کنند و غیر قابل حل هستند گران تر هستند اما نقطه قوت برجسته شان این جاست که خاک را از نظر نیتروژن مدت طولانی تری در فصل رشد تامین می کنند. هم چنین این کودها گیاه را نمی سوزانند و احتمال آن بسیار پایین است که گیاه با آن مسموم شود. کود هایی که به آهستگی نیتروژن را آزاد می کنند از نظر زیست محیطی نیز گزینه های بهتری هستند چون در هر لحظه میزان کمی نیتروژن آزاد می کنند. 
محصولات ارگانیک مثل انواع کمپوست و کود های حیوانی به صورت طبیعی نیتروژن را به آهستگی آزاد می کنند و گزینه بسیار خوبی هستند اما چون درصد نیتروژن موجود در آن ها پایین است لازم است که میزان بیشتری از آن ها استفاده شود. 
بهترین کود

چه عناصر دیگری برای رشد گیاه لازم است؟

در کل 16 عنصر برای رشد گیاه لازم است که از خاک، هوا و آب تامین می شود. 
•    موادی که از آب تامین می شود: هیدروژن و اکسیژن
•    موادی که از هوا تامین می شود: کربن و کربن دی اکسید
•    موادی که از خاک تامین می شود: این مواد بایستی از طریق کود تامین شوند و شامل این موارد هستند:  نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد، آهن، منگنز، روی، مس، boron، مولیبدنیوم و کلر 
تقسیم بندی دیگر برای مواد مورد نیاز در کود بر اساس درشت مغذی ها و ریز مغذی هاست. 

درشت مغذی های لازم در کود برای رشد گیاه

درشت مغذی ها موادی هستند که به میزان زیادی مورد نیاز گیاه هستند و باید از طریق کود مناسبی تامین شوند. این مواد به دو دسته مواد مورد نیاز اولیه و مواد مورد نیاز ثانویه تقسیم بندی می شوند. مواد مورد نیاز اولیه همان طور که در ابتدا اشاره کردیم شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. 
•    نیتروژن: موتور رشد گیاه است. 1 تا 4 درصد از ماده خشک گیاه را تشکیل می دهد و برای ساختن آمینواسید های مورد نیاز گیاه لازم است. به علاوه در صورتی که نیتروژن گیاه تامین باشد گیاه می تواند مواد مغذی دیگر را جذب کند. 

•    فسفر: 0.1 تا 0.4 درصد ماده خشک گیاه را تشکیل می دهد و نقش مهمی در انتقال انرژی در گیاه بر عهده دارد. به علاوه تامین فسفر از طریق کود برای کمک به فرآیند فتوسنتز بسیار ضروری است. معمولا خاک از نظر میزان فسفر فقیر است و از این رو کودی که بتواند میزان فسفر مورد نیاز گیاه را تامین کند بسیار اهمیت دارد. 

•    پتاسیم: 1 تا 4 درصد ماده خشک گیاه را تشکیل می دهد. این عنصر برای گیاه بسیار حیاتی است چرا که حدود 60 آنزیم مختلف در گیاه را فعال می کند و بنابراین برای تامین قند و پروتئین گیاه کاملا مورد نیاز است. به علاوه به نگه داری آب در گیاه کمک می کند و بنابراین در شرایط خشکسالی، سرمازدگی و شوری خاک به گیاه کمک می کند. اگر میزان پتاسیم مورد نیاز گیاه از طریق کود به خوبی تامین شود در مقابل بیماری ها به خوبی محافظت می شود. 
بهترین کود

مواد مورد نیاز ثانویه شامل این مواد هستند: منیزیم، گوگرد و کلسیم

•    منیزیم: 15 تا 20 درصد منیزیم گیاه در برگ های سبز آن قرار دارد. منیزیم در مرکز کلروفیل (رنگدانه ای که در فتوسنتز اهمیت دارد )قرار دارد. این ماده به حفظ انرژی گیاه کمک می کند و مسئول فعال کردن آنزیم های مختلفی در گیاه است. 
•    گوگرد: معمولا اهمیت وجود میزان کافی گوگرد در کود در نظر افراد چندان بالا نیست! اما بهتر است بدانید که گوگرد 0.2 تا 0.3 از وزن خشک گیاه را به خودش اختصاص می دهد و در تامین انرژی گیاه نقش زیادی دارد؛ پس تامین گوگرد مورد نیاز مثل منیزیم و فسفر از اهمیت بالایی برخوردار است.
•    کلسیم: کلسیم در دیواره سلول های گیاه وجود دارد و برای رشد ریشه مورد نیاز است. معمولا خاک مقادیر کافی کلسیم برای رشد گیاه را دارد و در شرایط خاصی مثل کم شدن اسیدیته خاک تامین کلسیم بیشتر برای گیاه لازم است. 

 ریز مغذی های لازم در کود  برای رشد گیاه

آهن، منگنز، روی، مس، مولیبدنیوم، کلر و boron ریز مغذی های لازم برای رشد گیاه هستند و یک کود کامل باید حاوی آن ها باشد؛ چون مثل ویتامین ها که برای رشد و سلامت انسان ضروری هستند برای سلامت و بالندگی گیاه مورد نیاز می باشند.




منابع

مقالات سایت extension.unh.edu

کتاب fertilizers and their use

 

مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید