0
تعیین عمق شخم زمین

تعیین عمق شخم زمین

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 6646
تعیین عمق شخم زمین از جمله مواردی است که باید در زمان آماده سازی زمین به آن توجه داشت. تفاوتی نمی کند که شما زمین را برای یک باغ میوه در نظر دارید و یا اینکه قصد دارید به سراغ کشت و کار گیاهان زراعی بروید. به هر حال عمق کاشت نهال و یا بذر بسیار مهم بوده و بر روی قدرت سبز شدن تاثیر می گذارد. برای مثال اگر بذر گیاه زراعی در عمقی بیش از بنیه بذر کشت شود، گیاهچه در دل خاک سبز می شود و نمی تواند خود را به سطح زمین برساند. در این صورت کشت و کار شما از بین خواهد رفت. به همین دلیل لازم است کشاورزان و باغدارن در زمان شخم زدن زمین اطلاعات کافی از عواملی که بر روی عمق شخم زمین تاثیر می گذارد داشته باشند.
مقاله ی مرتبط: شخم زدن چه فوایدی برای زمین دارد.

عوامل موثر بر روی تعیین عمق شخم زمین

قبل از اینکه شخم زدن زمین را شروع کنید، حتما شرایط کشت، نوع گیاه، عوامل محیطی و... را بررسی نموده و زمین را شخم بزنید. تمامی این عوامل بر روی سلامت و موفقیت کشت و کار شما تاثیر می گذارد. در ادامه این مقاله به بررسی هر کدام از این فاکتورها خواهیم پرداخت:

1- ویژگی گیاه زراعی

اولین و مهمترین عامل موثر بر روی عمق شخم زمین نوع گیاهی است که قرار است در این زمین کشت گردد. در مورد گیاهان زراعی شما باید به اندازه بذر توجه کنید. براساس یک اصل کلی، عمق شخم زمین باید دو برابر اندازه بذر باشد. قطعا گیاهانی که بذرهای کوچکی دارند، باید سطحی تر کشت شوند. زیرا اندازه بذر تعیین کننده میزان ذخیره مواد غذایی در بذر است. در بذرهای کوچک به دلیل کم بودن این ذخیره، اگر در عمق زیاد کشت گردد گیاهچه بنیه کافی برای رسیدن بر روی زمین را نخواهد داشت.

2- عمق خاک زراعی

در ابتدا لازم است در مورد خاک زراعی تعریف علمی داشته باشید. تمامی لایه های خاک برای رشد ریشه مناسب نیستند بلکه تنها بخشی از خاک این قابلیت را داشته و به این لایه، خاک زراعی گفته می شود. این بخش از خاک دارای غنی ترین عناصر غذایی بوده و از نظر بافت و ساختمان نیز برای رشد و توسعه ریشه مناسب است. در صورتی که عمق شخم زمین بیش از عمق خاک زراعی باشد، این خاک حاصلخیز با لایه های زیرین مخلوط گشته و ویژگی های ایده آل خود را از دست می دهد

3- وجود لایه متراکم و سخت در اعماق خاک

در مورد گیاهانی که ریشه عمیق دارند به ویژه در مورد درختان میوه، باید لایه متراکم اعماق خاک را خرد نمود. در طول مدتی که ماشین آلات بر روی زمین حرکت می کند، لایه های عمقی سخت شده و مانعی برای نفوذ ریشه می شوند. قبل از اینکه شخم سطحی برای کشت محصول انجام گیرد، ابتدا شخم عمقی انجام می گیرد تا این لایه خرد و نفوذپذیر شود.

چند نکته مهم در مورد عمق شخم زمین:

1- بافت و ساختمان بر روی عمق شخم زمین تاثیر می گذارد. دقت کنید که هر چه گیاه شما نسبت به ساختمان خاک و میزان نفوذپذیر بودن آن نسبت به ریشه حساس تر باشد، شما باید عمق شخم زمین را بیشتر کنید.
2- همانگونه که بیان کردیم، یکی از عوامل موثر بر روی عمق شخم زمین وجود لایه متراکم در اعماق خاک است. اما توصیه می کنیم راه های پیشگیری از ایجاد این لایه متراکم را عملی کنید تا نیاز به شخم زدن زمین در لایه های زیرین نباشد:
  • تا جایی که امکان دارد تردد ماشین آلات را بر روی زمین کم کنید. هر بار حرکت، فشار زیادی بر روی خاک وارد می کند.
  • اجازه دهید بقایای گیاهی بر روی زمین بماند. این بقایا علاوه بر حاصلخیز نمودن خاک، نفوذپذیری را بیشتر می کند.
  • حتما در مزارع خود تناوب زراعی را رعایت کنید. زمانی که گیاهان با طول متفاوت ریشه کشت شوند، لایه های زیرین در هر بار کشت در اثر نفوذ ریشه شخم طبیعی خورده و از سخت شدن آن ها جلوگیری می شود.
  • برای اینکه بتوانید عمق شخم زمین را مدیریت کنید، حتما در زمان گاورو بودن عملیات خاکورزی را انجام دهید.
  • نوع ادواتی که استفاده می کنید، بر روی سلامت ساختمان خاک تاثیر می گذارد. توصیه می کنیم از وسایلی استفاده کنید که کمترین تخریب ساختمانی را به دنبال داشته باشد.
تعیین عمق شخم زمین
عمق شخم زمین را براساس نوع گیاه و بافت خاک تنظیم کنید تا سلامت خاک حفظ گردد.
تعیین عمق شخم زمین
قبل از شخم زدن زمین حتما عوامل موثر بر روی عمق شخم را در نظر بگیرید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید