0
چگونگی استفاده از کود درخت مرکبات به منظور مثمر به ثمر بودن محصولات آن

چگونگی استفاده از کود درخت مرکبات به منظور مثمر به ثمر بودن محصولات آن

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 6582

درخت مرکبات

کشاورزان بسیاری هستند که رو به کاشت درخت مرکبات می آورند تا با استفاده از کاشت چنین درختانی بتوانند از وجود مرکبات بسیار زیادی بهره مند شوند. توضیح اینکه مرکبات از جمله میوه های نیمه گرمسیری به شمار می آیند که شامل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج، بالنگ و... می شوند که وجود هر یک از آن ها مزیت ها و خواص خاص خود را دارند.
به همین منظور کشاورزان سعی دارند تا با کاشت این درختان از وجود بارور گشتن میوه هایی استفاده نمایند که علاوه بر آن که می توانند خودشان از خواص آن ها برای سلامتی خود و خانواده خویش بهره مند شوند و سلامتی خود را تضمین کنند، می توانند با برداشت عمده آن ها و فروش آن ها به مراکز فروش دست به سودآوری بسیار زیادی بزنند.
درختان مرکبات که شامل هر یک از میوه های ذکر شده می باشد، برای باروری بیشتر و البته با کیفیت تر نیاز به یک سری عوامل دارند تا با رعایت هر یک از این عوامل بتوان نسبت به باروری و رشد سریع و با کیفیت انواع میوه های نیمه گرمسیری یاد شده اطمینان حاصل نمود. کود درخت مرکبات نیز یکی از همین عوامل می باشد که در ادامه پس از ذکر عوامل تأثیرگذار در باروری محصولات در صنعت کشاورزی تمرکز خویش را بیشتر روی کود درخت مرکبات بنا می داریم. پس با ما همراه باشید.
 
عوامل تأثیرگذار در باروری محصولات درخت مرکبات

عوامل تأثیرگذار در باروری محصولات درختان مرکبات

هر یک از درختان مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی و ... برای بارور شدن نیاز به یک سری عوامل دارند تا با رعایت آن ها یک کشاورز بتواند سرآخر راضی و خشنود شاهد محصولات بسیار زیاد و در عین حال فوق العاده با کیفیت باشد که مسلما می تواند ماحصل نتیجه تلاش و زحمت روز افزون خود را به هنگام برداشت محصولاتی با کیفیت به نظاره بنشینند و از این منظر دست به سودآوری نیز بزنند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- وجود خاک حاصلخیز

وجود خاک مناسب به طور کلی در صنعت کشاورزی بسیار مثمر به ثمر می باشد. در زمینه کاشت درختان مرکبات نیز بایستی اذعان داشت که مرکبات در خاک های رسی یا درون گلدان های به خوبی قابل رشد می باشند. البته باید در نظر داشت که مرکبات تحمل شوری ندارند و برای این منظور می بایست شرایط لازم ph برای رشد این گونه از درختان مهیا گردد که ایده آل ترین شرایط برای آنان محیطی نسبتا اسیدی 6 تا 8 قلیایی می باشد.

2- شرایط جغرافیایی

شرایط جغرافیایی نیز در رشد درختان مرکبات حائز اهمیت می باشد. به طور کلی مرکبات در نواحی مرطوب و گرمسیر رشد می یابند. با این وجود شرایط جوی و بارش های سالانه می تواند به رشد گیاه تأثیر بسیار زیادی بگذارد.

3- کود درخت مرکبات

سومین عامل برای رشد درختان مرکبات کوددهی آنان می باشد که به طور کلی در خصوص کود درخت مرکبات مفصلا بحث خواهد شد.
 
کود درخت مرکبات

کود درخت مرکبات و مثمر به ثمر شدن محصولات آن

کود درخت مرکبات در بارور شدن محصولات و میوه های برداشت شده به کشاورزان کمک شایان توجهی خواهد کرد. چرا که کود درخت مرکبات تأثیر بسیار زیادی در برداشت نهایی میوه های رسیده شده و رشد آن ها خواهد داشت. کود درخت مرکبات از مرحله جوانه زنی و رشد ریشه گیاهان در ابتدا تا مراحل آخر یعنی سبزینه شدن و رسیده شدن میوه ها بسیار موثر واقع می افتد.
بنابراین به منظور مثمر به ثمر افتادن درختان مرکبات می بایست علاوه بر مهیا نمودن خاک مناسب قابل کشت که می بایست بسیار حاصلخیز و مناسب باشد، باید در کنار آن به درختان مرکبات مواد غذایی خاصی را بخشید که با کود درخت مرکبات شما می توانید شرایط را برای باروری و برداشت بهینه و با کیفیت میوه های مختلف فراهم سازید. البته باید در نظر داشت که به زمان بندی دادن کود درخت مرکبات نیز بایستی توجه داشته باشید تا در نهایت نتیجه بهتری عاید شما گردد.
در خصوص کود درخت مرکبات در نظر داشته باشید که برای رشد بهتر و بیشتر انواع مرکبات نیاز مبرمی به ازت و فسفر می باشد. به همین علت بهترین کود درخت مرکبات را کود فسفات آمونیوم یا کودهایی می باشد که فسفر و ازت جزء ملزومات آن به شمار آید تا به این منظور بتوان با دادن کود درخت مرکبات به انواع این درختان ازت و فسفر آن ها را به عنوان دو ماده مغذی مرکبات تأمین نمود. اما در خصوص اندازه کود درخت مرکبات نیز بایستی خاطر نشان ساخت که برای کود دادن به درختان می بایست به اندازه درختان و نیز عمر آن ها توجه داشت.
به این صورت که مثلا برای درختان بالغ با اندازه بزرگ که پس از کاشت بیش از 6 سال دارند، نیاز به 340 گرم کود درخت مرکبات است و یا برای درختان کوچک با اندازه متوسط که بعد از کاشت 3 تا 4 ساله هستند، نیاز به 680 گرم کود درخت مرکبات می باشد و به همین ترتیب می بایست به اندازه و عمر درختان توجه داشت تا برای هر درختی به اندازه خود از کود درخت مرکبات استفاده به عمل آورد تا بتوان با استفاده از کودهایی که به این درختان داده می شود، چشم انتظار بارور شدن محصولات بسیار زیاد و نیز با کیفیتی بود که شما می توانید از آن ها بهره مند شوید.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شما به عنوان یک کشاورز می بایست کود درخت مرکبات را در سایه انداز درخت به صورت یکنواخت پخش کنید. اجرای این فرآیند سبب خواهد شد تا پخش و توزیع کود درخت مرکبات از نزدیک به تنه درخت شروع شده و تا چند سانتی متر پس از انتهای شاخه ها نیز ادامه یابد. بنابراین با رعایت نکات لازم و پخش کود درخت مرکبات و پس از آن آبیاری درختان یاد شده می توان رفته رفته چشم انتظار بارور شدن و رشد بهینه و مثمر به ثمر محصولات درختان مرکبات بود تا بتوان محصولات بسیار زیاد و در عین حال با کیفیتی را از آن برداشت نمود که با فروش آن ها می توان دست به سودآوری زد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید