0
راه های مبارزه با آبدزدک؛ آفت ریشه های گیاهان

راه های مبارزه با آبدزدک؛ آفت ریشه های گیاهان

سه شنبه 18 آبان 1400
| 12475

کشاورزی بدون ایجاد مشکل در آفت ریشه گیاهان 

طبیعتا کشاورزی زمانی برای شما مثمر به ثمر واقع خواهد شد که شما از گزند هر گونه آفت ریشه گیاهان به دور باشید تا بتوانید از وجود گیاهان و محصولات تولید شده خویش به خوبی بهره مند گردید. در این بین برخی از آفت ها وجود دارند که سبب می شود تا شما به ریشه گیاهان شما ضرر رسانند. از جمله این آفت های ریشه گیاهان، آبدزدک می باشد که نوعی حشره می باشد، سبب می شود تا آسیب های جدی و زیادی به رشد گیاهان و محصولات تولید شده شما وارد سازند.
به همین علت می بایست به دنبال راهکارهایی بود تا با بهره مندی از وجود این راهکارها بتوان از وجود این گونه حشرات و آفت های مختلف در صنعت کشاورزی به دور بود تا بتوان به رشد گیاهان و بارور ساختن آن ها کمک شایان توجهی کرد تا به این منظور شما بتوانید شاهد رشد بهینه و زیادی از گیاهان و محصولات تولید شده خویش باشید. در ادامه ضمن معرفی حشره آبدزدک به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با این حشره به عنوان بلای جان کشاورزان پرداخته می شود تا آن ها بتوانند با بهره گیری از این راهکارها تا حد بسیار زیادی از وجود آفت های ریشه گیاهان به دور باشند و محصولات خود را به خوبی برداشت نمایند. 
 
آبدزدک

آشنایی با بلای خانمان سوزی در کشاورزی به نام آبدزدک

آبدزدک یک حشره ای می باشد که از دسته راست بالان می باشد. این حشره همه چیز خوار می باشد. به همین دلیل است که می تواند بسیار خطرناک باشد. آبدزدک به عنوان یک حشره می تواند با جویدن و قطع کردن ریشه و طوقه گیاهان سبب از بین بردن آن ها شود. به همین جهت است که می توان گفت: آبدزدک بلای خانمان سوزی در صنعت کشاورزی به شمار می آید و می تواند همه چیز را بجَوَد و از بین ببرد. علاوه بر این امر آبدزدک توانایی این را دارد تا با حرکت خود در دل خاک سبب پدید آوردن کانال هایی در زمین زراعی گردد.
کشاورزان بایستی در نظر داشته باشند که حشره ای با نام آبدزدک به هنگام شب ها از گیاهان آن ها تغذیه می کند و همین امر در نهایت سبب به بار آوردن خسارت های بسیار زیادی به بوته گیاهان و انواع صیفی جات و گیاهان مختلف و حتی چمن ها می شود. بنابراین وجود آبدزدک در صنعت کشاورزی می تواند به یک کابوس وحشتناکی برای کشاورزان به شمار آید. پس آن ها همواره به دنبال راهکارهایی بوده اند تا از شر این حشره بسیار مضر و خطرناک خود و زمین های کشاورزی خویش را خلاص کنند. 
 

راه های مبارزه با آبدزدک آفت ریشه های گیاهان

حال که با حشره آبدزدک آشنا شدیم؛ کشاورزان بسیار زیادی به دنبال ارائه راهکارهایی برای از بین بردن آبدزدک می باشند تا با خیال راحت و بدون ضرر و زیان های ممکن بتوانند به کشاورزی خویش روی آورند. امروزه راه های بسیار زیادی در خصوص مبارزه با آبدزدک به عنوان آفت ریشه های گیاهان وجود دارد که می بایست به آن ها تمسک جست تا با بهره گیری از هر یک از این راهکارها بتوان ریشه آبدزدک را برای همیشه در زمین های زراعی ریشه کن ساخت.
همچنین مطالعه ی مقاله ی بهترین روش برای مبارزه ی شیمیایی و بیولوژیکی با آبدزدک نیز پیشنهاد می شود.
 
راه های مبارزه با آبدزدک

از جمله این راه های مبارزه با آبدزدک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شخم زدن زمین 

اولین راه برای از بین بردن آبدزدک ها در صنعت کشاورزی، شخم زدن زمین می باشد که با اجرای این فرآیند می توان تخم های آن ها و نیز خود لانه ها را از بین برد. پس در صورتی که می خواهید به مبارزه با آبدزدک ها روی آورید، می توانید در وهله نخست زمین های زراعی خویش را شخم بزنید تا در صورت وجود تخم آبدزدک و لانه های آن ها در دل خاک، آن ها را با شخم زدن به طور کامل از بین ببرید.

2- غرقاب نمودن زمین 

دومین راه مبارزه با آبدزدک ها، غرقاب نمودن زمین می باشد. این عمل نیز سبب می شود تا حشرات مجبور شوند دالان های خویش را ترک کنند و به سطح باغچه بروند که می توان در این صورت آن ها را به طور کامل نابود ساخت تا دیگر وجود آبدزدک ها ضرر و زیانی به گیاهان و محصولات تولیدی شما وارد نسازد.

3- گذاشتن قوطی در سطح خاک 

علاوه بر روش های مذکور شما می توانید با گذاشتن قوطی های خالی کنسرو و روغن نباتی که حاوی روغن موتور یا نفت هستند روی سطح خاک به مبارزه با آبدزدک ها به پا خواست. بدین صورت که می بایست قوطی ها را به گونه ای در سطح روی زمین قرار داد که لبه آن هم سطح یا کمی پایین تر از سطح خاک قرار گرفته باشد. در این صورت بایستی در ته این قوطی ها مقداری روغن یا نفت یا آب تا یک چهارم ارتفاع ظرف بریزید تا به این منظور آبدزدک ها به هنگام شب که مشغول حفاری مجاری سطح هستند؛ در این ظروف به دام افتاده و نتوانند به راحتی از آن ها خارج شوند. به این صورت است که شما می توانید ظرف ها را به هنگام صبح خالی و آن ها را به طور کامل نابود سازید تا از شر آبدزدک ها با کمک این روش ساده به طور کامل خود را خلاص کنید.

4- ایجاد کردن گودال های کود دامی تازه

به عنوان یکی دیگر از راه های مبارزه با آبدزدک شما می توانید با ایجاد نمودن گودال های کود دامی تازه در اوایل پاییز در اطراف باغچه های آلوده به مبارزه با آبدزدک ها روی آورید. برای این منظور نیز می بایست گودال هایی به عمق 20 الی 30 سانتیمتر را بکَنید و درون آن را با پهن تازه پر کنید. به گونه ای که سطح پهن 10 سانتیمتر از سطح خاک بالاتر باشد. بدین صورت پوره در راستای گذراندن زمستان در زیر قشر گرم پهن گرد می آید و در اواخر زمستان بایستی پهن ها را بیرون بریزید و پوره ها را نابود سازید تا به این منظور بتوانید از شر آبدزدک ها در امان باشید.
وجود هر یک از این روش ها در کنار سایر روش های زراعی، مکانیکی و شیمیایی دیگری که در این راستا وجود دارد، می تواند به شما کمک کند تا آبدزدک ها را نابود ساخته و به کشاورزی بدون ضرر و خسران با خیالی آسوده روی آورید. 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
علی
1400/11/19 00:43

به نظرم استفاده از پودر گوگرد به صورت پاشش بر روی زمین های کشاورزی هم میتونه این حشرات رو از بین ببره

  پشتیبانی سایت
1400/12/1 10:39

ممنون از اشتراک گذاری تجربتون