0
آموزش کاشت و نگهداری از گل سوسن در خانه

آموزش کاشت و نگهداری از گل سوسن در خانه

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 13160

شناخت اولیه در خصوص گل سوسن

گل سوسن یک گل شناخته شده در سراسر پهنه گیتی است. یک سرده شناخته شده که دارای پیاز بومی کره شمالی می باشد و در برخی منابع بومی مکزیک معرفی شده است. گل سوسن بیش از ۶۰ گونه دارد که هر یک از آن ها برگ های با اشکال متفاوت دارند. اما اغلب آن ها برگ های نیزه ای شکل و ظریف دارند. گل هایی که از گونه های مختلف برمی آید، رنگ های متفاوتی مثل زرد، سفید و حتی بنفش دارند. فصل گل دهی اکثر گونه های سرده گل سوسن بهار است که بر روی گل آذینی رشد می کند که در راس ساقه قرار دارد.
 
کاشت گل سوسن

روش های کاشت گل سوسن یا همان گل لیلیوم  

گل های خانواده Liliaceae با سه روش مختلف تکثیر می شوند. اولین روشی که برای کاشت گل سوسن استفاده می شود، کاشت پیاز هایی است که از خود گل سوسن جدا می شود. برای کاشت گل سوسن به این روش باید محلی که برای کاشت انتخاب می شود، محلی نیمه سایه باشد. پس از انتخاب محل، زمین را با عمقی بین ۵ تا ۲۱ سانتی متر خاک برداری می کنید و پس از آن پیاز مربوط به گل سوسن را در آن می کارید. البته انجام این روش برای کاشت در گلدان نیز مناسب است. فقط توجه کنید که عامل نیمه سایه بودن نیز در این باره عملی شود. دومین روشی که در فهرست انتخابی روش های کاشت گل سوسن به چشم می خورد، استفاده از بذر گل سوسن است.
در این روش شما باید بذر این گل را در  عمق ۲ الی ۶ سانتی خاک بکارید که این روش نیز برای کاشت در گلدان بلامانع است. تنها تفاوت این روش با روش اول آبیاری آن است. در این روش تعداد دفعات آبیاری باید زیاد باشد. اما نه به اندازه ای که تاثیرات عکس نشان دهد. آبیاری باید به طوری صورت پذیرد که بذر کاشته شده جوانه بزند. 
سومین روش انتخابی برای تکثیر، کاشت و پرورش گل سوسن روش تقسیم بوته می باشد. اگر شما در خانه گلدان های گل سوسن دارید، صبور باشید و پس از رشد کافی با روش تکثیر بوته یک گلدان را به چند گلدان تبدیل می کنیم. برای تکثیر به روش تقسیم بوته پس از اینکه گیاه به اندازه کافی رشد کرد،
از آبیاری گل خودداری کنید تا خاک گلدان به طور کامل خشک شود. پس از اینکه از خشک شدن کامل خاک گل مطمئن شدید، به کف و دیواره های گلدان ضربه های آرام وارد کنید با این عمل گیاه به راحتی از گلدان جدا می شود، به آرامی بوته گل را به چند بوته کوچکتر تقسیم کنید و در گلدان های متفاوت کشت دهید. قبل از کاشت بوته های کوچک گلدان مورد نظر را با خاک تازه پر کنید. اگر گل سوسن شما در باغچه می باشد، برای جداسازی آن به منظور انجام عمل تقسیم از بیلچه های باغبانی استفاده کنید. این عمل را به آرامی انجام دهید تا هیچ گونه آسیبی به ریشه گیاه وارد نشود.
 
نگهداری گل سوسن

شرایط نگهداری گل سوسن

پس از کاشت و تکثیر گل سوسن کار اصلی شما شروع شده است. نگهداری و محافظت برای گیاهان بسیار اهمیت دارد. قبل از اینکه یک گل یا گیاه را بکاریم یا خریداری کنیم، حتما با شرایط نگهداری آن آشنا شوید.
آبیاری: یکی از نکات مهم در پرورش گل سوسن آبیاری آن است.

نکات مربوط به آبیاری این گل در مراحل مختلف رشد و پرورش آن را در زیر ذکر می کنیم:

■ اگر شما به روش کاشت پیاز به تکثیر گل سوسن پرداخته اید، توجه کنید که پس از کاشت پیاز، شما باید به صورت غرقابی عمل آبیاری را انجام دهید. این عمل باید یک مرتبه در هفته انجام پذیرد. از کود دهی به گیاه در این مرحله اکیدا پرهیز کنید.
■ پس از جوانه زدن پیاز کاشته شده گیاه وارد مرحله دیگری از زندگی خود می شود. آبیاری در این مرحله باید به صورتی انجام گیرد که خاک گل سوسن همواره مرطوب باشد. 
■ عمل آبیاری در فصل های مختلف متفاوت خواهد بود.  قاعدتا در فصول گرم سال آبیاری باید معمولی باشد و از غرقابی کردن محیط گل سوسن خودداری کنید.
 
گل سوسن

موارد بسیار ضروری و حائز اهمیت در رشد و نگهداری گل سوسن

برای گل سوسن یک سری مواردی است که می بایست به خوبی رعایت شوند تا بتوان به رشد این گل و نیز نگهداری آن کمک شایان توجهی کرد. از جمله مواردی که در این راستا می بایست در رشد و نگهداری گل سوسن مورد توجه قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد که یک کشاورز یا باغبان می بایست آن ها را به طور کامل مورد رعایت قرار دهد تا نتیجه خوبی را از آن برداشت نماید. 
نور: گل سوسن باید در محلی کاشته شود که نور مناسب برای رشد این گیاه تامین شود. بهترین محیط نوری برای حفاظت از گل سوسن محلی آفتاب گیر و نیم سایه است. به طور کلی گل سوسن حدود شش ساعت در روز به نورگیری نیاز دارد. اگر در نواحی گرم و خشک هستید، حتما بازه زمانی صبح تا ظهر را برای نورگیری گل سوسن انتخاب کنید.
خاک: محیط خاکی گل سوسن از نظر  PH بهتر است اندکی اسیدی باشد. استفاده از گیاهخاک و شن در گلدان این گل به رشد بهتر آن کمک می کند. هر چقدر خاک مصرفی زهکشی بهتری داشته باشد، برای رشد این گل مفید تر است.
کود: کود دهی جزء لاینفک نگهداری از گل و گیاهان است. پس از گذشت ۱۲ تا ۱۴ روز از زمان جوانه زدن پیاز کاشته شده گل سوسن کود دهی را آغاز کنید. بهترین کود برای این زمان تا تقریبا روز ۲۸ تا ۳۰ کود های غنی از فسفر هستند. پس از گذشت این زمان نوبت به کود های کلسیمی می رسد. حدود دو هفته از این کود استفاده کنید و پس از گذشت این زمان به سراغ کودهایی بروید که مقدار پتاس زیادی دارند. پتاس سبب تقویت گل سوسن می شود.
دما: یکی از مزیت های گل سوسن، سازگاری مناسب آن با دما می باشد ولی این گیاه در برابر سرما مقاوم تر است. اما به طور کل بهترین دما و آب و هوا برای رشد شرایط اعتدال است.
مقالات مرتبط: جامع ترین مقاله درباره ی همه ی انواع گل سوسن یا لیلوم . چگونگی کاشت و نگهداری گل لیلیوم . راهنمای جامع نگهداری از گیاهان آپارتمانی
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید