0
چگونه شوری خاک را درمان کنیم؟

چگونه شوری خاک را درمان کنیم؟

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 26839
شوری خاک یک مشکل بسیار مهم است که می تواند اثرات بسیار منفی را بر روی زمین های زراعی به وجود آورده و مشکلات بسیار مهمی را برای کشاورزان به وجود بیاورد و توجه به این موضوع لازم است تا اقدامات بسیار مهم و ویژه‌ای را برای مقابله با شوری خاک در نظر بگیریم. در صورتی که شما عزیزان می خواهید در مورد اصلاح شوری خاک اطلاعات مناسبی کسب کرده و با این موضوع بهتر آشنا شوید می توانید با ما در ادامه مقاله همراه بود و مطالب ارائه شده در این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید:
مقاله مرتبط: شوری خاک چیست ؟

 موضوع اصلاح شوری خاک

موضوعی که مشخص است این است که آب و هوای حال حاضر کشور عزیزمان ایران شرایطی را به وجود آورده که خشکسالی بدی به وجود آمده است.
با توجه به همین موضوع آب اکثر مناطق کشور عزیزمان ایران حالت قلیایی سدیمی و شور پیدا کرده‌اند و همچنین اکثر جاها با توجه به خشکسالی ها و مصرف بی رویه که از این مناطق انجام شده است به سطح زیرین زمین کاهش پیدا کرده و با توجه به این موضوع حالت منیزیمی و تلخ پیدا کردند که این موضوع خود باعث می شود تا در صنایع کشاورزی زراعت و باغبانی استفاده از این آبها فاجعه بسیار زیادی را به وجود آورده و شوری بسیار زیادی برای زمین‌های کشاورزی به وجود بیاید.
همچنین با توجه به اینکه انواع مختلف کود های حیوانی که برای زمین ها و مزارع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به اینکه در آنها مقدار بسیار زیادی ادرار وجود دارد و ترکیبات آن حالت شور و قلیایی پیدا می‌کند. 
 
علت شوری خاک
همچنین مدل های متفاوت کوتاه شیمیایی مصرفی در مدار مختلف نیز اکثراً حالت شور و قلیایی داشته و خاک اکثر مناطق نیز حالت شور و قلیایی و تلخ دارند. در عین حال بعد از اینکه پروژه آبیاری در زمینه های مختلف کشاورزی انجام می گردد با توجه به شوری آب و گرمای بیش از حد مناطق مولکول های سبک آب به صورت غیر شده و در نتیجه مقدار بسیار زیادی شوری و نمک در خاک مورد نظر انباشته می گردد و در نتیجه پیدایش شوری خاک بعد از آبیاری به وجود می آید.
همچنین در مناطق کویری کشور عزیزمان ایران هر سال شوری و نمک از زیر خاک توسط رطوبت به سطح بالای خاک انتقال پیدا کرده و همچنین مولکول های سبک و کم وزن نمک نیز تبخیر شده و در نشست سال به سال به مقدار شوری خاک و سطح نمک در خانه مورد نظر افزوده می شود.

روش های مختلف اصلاح شوری خاک

گیاهان مختلف نسبت به شوری خاک حساسیت های مختلف و متفاوتی را از خود نشان می دهند. این موضوع به گونه ای است که برخی از گیاهان می‌تواند شوری خاک را تا مقدار مشخصی تحمل کرده که به این گیاهان محتمل شوری گفته می‌شود در مقابل برخی دیگر از گیاهان نیز وجود دارند که نسبت به شوری خاک حساسیت بسیار زیادی داشته و به عنوان گیاهان حساس به شوری شناخته می شوند.
در حالت کلی روش های متفاوتی برای اصلاح شوری خاک وجود دارد که می تواند تاثیرات بسیار مثبتی را در زمینه شوری خاک ایجاد کرده و به سرعت زیادی نتیجه مورد نظر ایجاد گردد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به آبشویی اشاره نمود که در این روش از طریق مصرف آب اضافی نمکهای محلولی که در خاک مورد نظر وجود دارد به صورت کامل شستشو شده و از زمین مورد نظر خارج می گردد. همچنین برای اصلاح شوری خاک روش دیگری نیز وجود دارد و آن مدیریت بهره برداری از خاک های شور می باشد. 
 
درمان شوری خاک
برای انجام چنین روشی برای اصلاح شوری خاک لازم است تا دوره آبیاری کوتاه در نظر گرفته شود در نتیجه اصلاح شوری خاک به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد منظور از کوتاه بودن دوره آبیاری این موضوع است که آبیاری مزرعه و زمین مورد نظر زود به زود انجام شده تا در نتیجه غلظت محلول در خاک مورد نظر افزایش پیدا نکند و اصلاح شوری خاک صورت پذیرد.
همچنین در زمین هایی که مستعد شوری هستند باید از کودهای مخصوص استفاده کنیم که با استفاده از این کودها می‌توان ضریب شوری پایین تری را در خاک مورد نظر ایجاد نماییم همچنین استفاده از دوره آبیاری کوتاه باعث می‌شود تا خاک مورد نظر شور نگردد. از جمله دیگر روش هایی که می تواند باعث اصلاح شوری خاک گردد استفاده از مواد آلی استفاده از سیستم مناسب کشت و کار و این تغییر روش آبیاری می باشد که تمامی آنها باعث اصلاح اصولی شوری خاک در زمین ها و مزارع مختلف کشاورزی می گردند.
با توجه به پیشرفت های بسیار زیادی که در آبیاری های نوین در امروزه در صنایع مختلف کشاورزی وجود دارد دیگر هیچ گونه نگرانی بابت شوری خاک وجود نداشته و همچنین نیازی نیست تا آن را اصلاح نماییم.
مقاله ی مرتبط: علل اصلی استفاده از هیومیک اسید و تاثیر آن بر شوری خاک

استفاده از گوگرد ارگانیک برای از بین بردن شوری خاک

به کار بردن گوگرد ارگانیک تاثیر مثبت بسیار زیادی در اصلاح شوری خاک ایجاد نماید چرا که گوگرد ارگانیک دارای عنصر گوگرد بوده و در عین حال از گوگرد محلول سولفات گوگرد قابل جذب کلسیم محلول و قابل جذب مواد آلی ارگانیک منگنز منیزیم آهن فسفر سولفید گوگرد و غیره بهره می برد و در نتیجه به خود می‌تواند شرایط غذایی لازم را برای خاک مورد نظر ایجاد نماید.
همچنین افزودن گوگرد ارگانیک به خاک مورد نظر با توجه به سه فاکتور آب و دما و هوا با توجه به واکنش منحصر به فردی که ایجاد می کند به تولید اسید سولفوریک رقیق پرداخته و در نتیجه ph خاک مورد نظر کاهش پیدا کرده و میزان شوری خاک کاهش پیدا کرده و حالت قلیایی خاک نیز به اسیدی تبدیل می گردد.
البته باید بگویم استفاده از گوگرد ارگانیک برای زمین هایی که حالت اسیدی دارند پیشنهاد نمی شود. از جمله مهمترین مزایای استفاده از گوگرد ارگانیک از بین بردن شوری خاک در زمین های زراعی مختلف این موضوع می باشد که ph خاک مورد نظر کاهش پیدا کرده و همچنین بسیاری از بیماری های قارچی در خاک ها و مزارع مختلف رفع شده و از بین می رود.
محصول مرتبط: کود ضد شوری کلسیزن اسپانیایی
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید