0
چگونگی کاشت و نگهداری گل لیلیوم

چگونگی کاشت و نگهداری گل لیلیوم

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 8886

آشنایی با گل لیلیوم

گل لیلیوم یکی از گل هایی به شمار می رود که در فصل تابستان کشت می شود و بسیار زیباست کاشت این گل بیشتر به منظور تزیین و زیبایی به کار گرفته می شود چرا که گل لیلیوم را می توان در رنگ های مختلف و متعددی در اختیار داشت که هر یک از آن ها عطر و بوی خاص خود را دارند که بسیار بی نظیر و چشمنواز می باشد.
گل لیلیوم را در فارسی بیشتر با نام گل سوسن می شناسند که برای تزیین دکوراسیون داخلی منزل شما بیشتر به کار گرفته می شود. اما اینکه گل لیلیوم را چگونه می کارند و برای کاشت و نگهداری آن می بایست دست به چه اقداماتی زد؟ یکی از سوالاتی است که در ادامه مطلب سعی بر پاسخگویی آن خواهد شد تا با ارائه نکاتی که در خصوص چگونگی کاشت و نگهداری گل لیلیوم می گردد،
شما هم بتوانید به منظور بهره مندی از عطر و بوی این گل و نیز زیبایی و رنگ و لعاب بخشیدن به گلخانه های خانگی شما به کاشت و نگهداری از گل لیلیوم همت گمارید تا از وجود آن در زندگی خویش بهره مند گردید. پس با ما همراه باشید تا به ذکر تمامی این مسائل پرداخته شود.
 
گل لیلیوم در رنگ های مختلف

نکاتی پیرامون گل لیلیوم 

در صورتی که می خواهید از وجود گل لیلیوم در منزل خویش و یا در مزارع و باغات خود بهره مند شوید، می بایست یک سری نکات اصولی را در این زمینه مورد رعایت خویش قرار دهید تا بتوانید با بهره گیری از این نکات مورد نظر، گل لیلیوم بسیار زیبا و خوش عطر را در اختیار داشته باشید. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- نور مناسب 

برای در اختیار داشتن گل لیلیوم می بایست نور بسیار زیادی را در اختیار داشته باشید تا با تابش نور در نهایت از وجود ای نوع از گل ها بهره مند شوید. با توجه به اینکه گل لیلیوم را هم در خانه و هم در باغچه ها می کارند، در صورتی که بخواهید آن را در باغچه ها بکارید، می بایست آن را در محلی تقریبا نیمه سایه بکارید و در صورت منزل و داخل گلدان های خویش نیز می بایست آن را داخل پاسیو، گلخانه، بالکن و یا حتی روی پشت بام منزل خویش قرار دهید.

2- آبیاری 

در نظر داشته باشید که آبیاری بیش از حد به این گل لیلیوم ممکن است سبب از بین رفتن یا له شدن پیاز آن گردد. از طرفی دیگر در صورتی که گیاه لیلیوم پس از به پایان رسیدن دوره گلدهی شروع به زرد شدن و خشک شدن شدن نمود، می بایست کود آن را قطع کنید و آبیاری آن را افزایش دهید. علاوه بر آن در نظر داشته باشید که در طول دوره رفع نیاز سرمایی می بایست پیازهای گل لیلیوم را هر چند وقت یک بار به میزان بسیار کمی آبیاری کنید.

3- استفاده از قیم

در صورت جلوگیری به عمل آوردن از شکستگی ساقه گل دهنده به وسیله باد و سایر حوادث طبیعی و غیر طبیعی دیگر می بایست از قیم استفاده کنید.

4- بهره مندی از گل لیلیوم در عید نوروز

در صورتی که می خواهید در عید نوروز از وجود این گل ها بهره مند شوید، می بایست پیازهای آن را در حدود دی ماه به داخل اتاق یا گلخانه های گرم منتقل نمایید.
علاوه بر این موارد می بایست کلیه اصول لازم را در خصوص کاشت و نگهداری از گل لیلیوم رعایت کنید که در ادامه به ارائه توضیحات بیشتری در این خصوص پرداخته می شود.
 
کاشت گل لیلیوم در باغچه

کاشت گل لیلیوم

گل لیلیوم از جمله گیاهان پیازدار و گلده می باشد که فصل کشت این گل معمولا در تابستان صورت می گیرد. هر چند که برخی از گونه های آن در فصل بهار نیز شروع به گل دهی می کنند؛ ولی به طور کلی از جمله گیاهان گرمسیری به شمار می آید که در مناطق شمالی ایران کشت می گردد. کشت این گل را هم می توان در مزارع و باغچه های مختلف صورت داد و هم می توان آن را داخل منازل مسکونی خود بکارید.
به عنوان مثال: برای کاشت پیازهای گل لیلیوم داخل گلدان ها می بایست پیازها را در عمق 3 الی 5 سانت در گلدانی با ارتفاع دست کم 20 و قطر 10 سانتی کاشت تا نیاز سرمایی پیازها رفع شده باشد. برای بهره مندی از این گل در گلدان های منزل خویش می بایست نیاز خود را به آن در همان وهله نخست برآورد نمایید. مثلا اگر می خواهید آن را در ایام نوروز داشته باشید،
همان طور که گفته شد بهتر است دو ماه و 15 روز قبل از عید یعنی در دی ماه آن را کاشت نمود و به همین ترتیب هر زمانی که می خواستید از این گل استفاده ای برای تزیین و زیبایی گلدان های منزل خویش داشته باشید به این اعداد و ارقام توجه داشته باشید. اما برای کاشت این گل در باغچه نیاز است که پیازها را در عمق 7 الی 15 سانت خاک و در محیطی نیمه سایه بکارید تا به این منظور همه بتوانند از وجود این نعمت زیبا بخش خداوندی لذت ببرند و شاهد زیبایی های آن در باغچه شما گردند.
 
کاشت و نگهداری گل لیلیوم در گلدان

نگهداری گل لیلیوم 

همان طور که اشاره شد؛ به راحتی می توان گل لیلیوم را کاشت. شرایط نگهداری و تکثیر از آن نیست کار سختی به نظر نمی آید. شما می توانید به راحتی گل لیلیوم را در هوای آزاد یا داخل منزل مسکونی خویش پرورش دهید. جالب است بدانید که پیاز این گیاه نسبت به سرما و یخبندان از خود مقاومت بسیار بالایی خرج می دهد. برای نگهداری این گل باید به خاطر داشته باشید که همیشه باید خاک گل لیلیوم را مرطوب نگه دارید و به هنگام خشک شدن سطح خاک، آن را آبیاری کنید.
خاک مناسب در این زمینه می تواند بسیار مثمر به ثمر واقع گردد. برای تغذیه این گیاه نیز انتخاب کود مناسب نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. رعایت همین نکات نه چندان سخت و دشوار می تواند شما را از وجود گل لیلیوم در خانه و مزارع مختلف بهره مند سازد تا شما بتوانید به راحتی آن را کاشته و با رعایت نکات گفته شده این گل را نگهداری و حتی تکثیر کنید. 
مقالات مرتبط: جامع ترین مقاله درمورد همه ی انواع گل سوسن یا لیلیوم. راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید