0
همه چیز درباره کشت گل گاوزبان

همه چیز درباره کشت گل گاوزبان

سه شنبه 3 تیر 1399
| 2893

خواص گل گاوزبان:

گل گاوزبان (از سرده Echium)، در دامنه کوه‌های البرز می‌روید. گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 40-70 سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. این گیاه از تیره گاوزبانیان است. گاوزبان گیاهی مقاوم به شوری است. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده ‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

کشت گل گاوزبان:

اولین اقدام جهت کشت گل گاوزبان بررسی منطقه موردنظر از نظر دسترسی به منابع آبی می باشد. گل گاوزبان را بهتر است در مناطقی که دسترسی به منابع آبی راحتتر است کشت کرد. 

آماده سازی زمین: 

به منظور کشت گل گاوزبان، در اوایل فصل بهار ابتدا کود دامی تهیه شده را در زمین پخش کنید بعد از مسطح سازی زمین فاصله بین ردیف ها جهت کشت را 70 سانتی متر و فاصله درون ردیف را 50 سانتی متر بگذارید.

کشت بذر: 

جهت کشت گل گاوزبان به ازای هر هکتاز زمین کشاورزی حدود 3 تا 4 کیلوگرم بذر نیاز است. اما بهتر است به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه از نشا گل گاوزبان استفاده شود. بهترین زمان جهت کشت این گیاه فصل اردیبهشت و آبان است. 

مقدار آب موردنیاز:

مقدار آب موردنیاز در شروع کشت هر 3 روز یکبار می باشد ولی بعد از سبز شدن گیاه، میزان آب موردنیاز گیاه هفته ای یکبار می باشد. همچنین زمانی که گیاز وارد فاز گلدهی شد میزان آب مورد نیاز آن به ماهی یکبار می رسد.

برداشت محصول: 

فصل برداشت گل گاو زبان بسته به اینکه بذر یا نشا کاشته شد متفاوت است در صورتی که نشا غنچه دار کشت شد می توان در تیرماه اقدام به برداشت کرد. باید دقت شود هنگام برداشت غنچه گیاه نباید برچیده شود.

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید