0
بهترین کود هایی که در کوددهی زمستانه میتوانید استفاده کنید

بهترین کود هایی که در کوددهی زمستانه میتوانید استفاده کنید

پنجشنبه 18 مهر 1398
| 56776
کوددهی در فصل زمستان از جمله اقدامات باغی است که باید حتما جدی گرفته شود. زمستان را می توان فصل استراحت گیاهان معرفی نمود. در این زمان اگرچه گیاه فتوسنتز و فعالیت بسیار کمی دارد اما نباید فراموش کرد که این گیاه قرار است در بهار با گرم شدن هوا، فعالیت خود را از نو شروع کند. در نتیجه این مسئله بسیار مهم است بهترین کود در فصل زمستان مورد استفاده قرار گیرد تا این گیاه بنیه قوی پیدا کند.

چند نکته مهم در مورد کوددهی در فصل زمستان:

شاید برای شما نیز این نکته جالب باشد که بهترین زمان برای اصلاح بافت و منابع غذایی خاک، در زمستان است. متاسفانه اغلب باغداران به این مسئله توجه نداشته و گمان می کنند چون گیاه در این دوره به خواب می روند، لزومی به تغذیه نیست. همین باعث می شود که در بهار عملکرد مناسبی را شاهد نباشند.
توصیه می کنیم که این مقاله را با دقت مطالعه کنید:
  • قبل از اینکه گیاه وارد دوره باردهی بشود، باید تعادل بین نیازهای غذایی گیاه با موجودی خاک وجود داشته باشد. بهترین زمان برای برقراری این تعادل، کوددهی در فصل زمستان است. در این زمان، گیاه فعالیت چندان زیادی نداشته و در نتیجه کوددهی کمک می کند تا موجودی قابل دسترس گیاه بسیار سریع تر تامین گردد.
  • نوع کود مورد استفاده در این فصل نیز بسیار اهمیت دارد. سرعت تجزیه کودها با هم تفاوت داشته و در نتیجه لازم است براساس موجودی خاک، بهترین کود برای فصل زمستان انتخاب شود. به عنوان مثال کودهایی که کم تحرک تر هستند، باید به صورت عمقی اعمال شوند چرا که هر چه به اعماق خاک می رویم، فعالیت ریشه بیشتر خواهد شد. شما با این روش کوددهی، عناصر غذایی کم تحرک تر همانند پتاسیم و... را نزدیک تر به ریشه قرار داده و گیاه سریع تر می تواند از آن ها استفاده کند.
کوددهی در فصل زمستان
چالکود کردن برای کوددهی در فصل زمستان باید در یک سوم سایه انداز گیاه انجام گیرد.
-عمدتا برای کوددهی در فصل زمستان باید به سراغ عناصر غذایی شامل پتاس، فسفر و ریز مغذی ها برویم. این عناصر در کنار تامین نیاز غذایی گیاه، بنیه آن را نیز تقویت می کنند. فراموش نکنید که یکی از اهداف اعمال کود در فصل سرما افزایش مقاومت گیاه به سرمای زمستانه است برای مثال کود پتاس استحکام ساقه و شاخه ها را بیشتر می کند.

معرفی بهترین کود در فصل زمستان:

اکثر کشاورزان و باغداران این سوال را مطرح می کنند که برای کوددهی در فصل زمستان بهتر است از چه نوع کودی استفاده شود. همانگونه که بیان شد، نوع کود و سرعت تجزیه آن بر روی میزان در دسترس بودن عناصر تاثیر خواهد گذاشت.

با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است چند مورد را بیان کنیم:

1- عمدتا کشاورزان برای کوددهی در فصل زمستان به سراغ کودهای دامی می روند. یکی از دلایل این انتخاب، ایجاد گرما در محیط ریشه است. برخی از کودهای دامی را کودهای گرم می نامند چرا که سرعت تجزیه بالایی داشته و در نتیجه محیط اطراف ریشه را گرم می کنند. برای مثال می توان به کود گوسفندی و گاوی شاره نمود. در نتیجه با انتخاب این کود شما ریشه و طوقه را از سرما محافظت خواهید نمود.
2- در زمان کوددهی در فصل زمستان، محلول پاشی را نباید فراموش نمود. این عمل به شدت بر روی عمل گرده افشانی در فصل بهار و در نتیجه باروری نهای تاثیر خواهد گذاشت. در اواخر زمستان که جوانه ها بر روی درختان نمایان می گردند، حتما باید محلول پاشی با عناصر مغذی را انجام دهید. کوددهی در فصل زمستان هم برای بقای جوانه و هم برای گرده افشانی در فصل گرما بسیار مهم است.
3- در کوددهی در فصل زمستان، استفاده از کود آهن در چالکود فراموش نشود. این عنصر باعث افزایش کلروفیل در برگ ها و در نتیجه افزایش قدرت فتوسنتز گیاه در بهار خواهد شد. برای این منظور می توان از کود کلات آهن استفاده نمود.
4- کود کلاته مس به صورت محلول پاشی و یا استفاده در آب آبیاری نیز از جمله مواردی است که باید در کوددهی در فصل زمستان مورد استفاده قرار گیرد. مس، نه تنها منجر به افزایش کلروفیل در گیاه شده بلکه مقاومت گیاه به آفات و بیماری ها را افزایش خواهد داد. در فصل زمستان مرطوب شدن هوا از یک سود و کاهش فعالیت گیاه از سویی دیگر، بستر را برای حمله بیماری ها فراهم خواهد نمود. در نتیجه یکی از بهترین انواع کود برای فصل زمستان استفاده از انواع کودهای مس است.
کوددهی در فصل زمستان
کوددهی در فصل زمستان بر روی سلامت و ماندگاری گیاه تاثیر گذار خواهد بود.

دو نکته مهم برای کوددهی در فصل زمستان:

1- برای استفاده از کود دامی فراموش نکنید که هر چه کود پوسیده تر باشد، نتیجه مد نظر را زودتر شاهد خواهید بود در بهار گیاه زودتر به بار خواهد نشست.
2- برای کوددهی در اعماق، از حفر چاله در اطراف درختان کمک بگیرید که به این عمل، چالکود گفته می شود. اما عمق چاله باید بسته به نوع درخت و عمق ریشه آن تعیین گردد. هر چه ریشه گیاه عمیق تر باشد، عمق چاله نیز باید بیشتر شود.

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید