0
بهترین شرایط برای کاشت بذر خیار گلخانه ای

بهترین شرایط برای کاشت بذر خیار گلخانه ای

سه شنبه 4 تیر 1398
| 4769

بذر خیار گلخانه ای و مناطق مناسب

خیار گیاهی است که قدمتی سه الی چهار هزار ساله دارد.بیشتر در مناطق جنوب شرق آسیا و مخصوصأ کشور هندوستان یافت می شود. در چین جنوبی و مرکزی کاشت خیار چند هزار سال سابقه دارد. ما در این مقاله قصد بررسی بذر خیار گلخانه ای را داریم. اصل این گیاه از خانواده کدوئیان است. اگر به برگ بوته گیاه دقت کنید، نسبتأ کوچک و به رنگ سبز روشن است. 
بذر خیار گلخانه ای را می توان در همه جا کاشت. چرا که اگر در منطقه ای شرایط برای رشد خیار مناسب نباشد، از طریق دستگاه ها و روش های مختلف،شرایط را برای رشد گیاه مناسب می کنند. البته بسیاری از گلخانه های شهرهای مختلف در نزدیکی شهرها تأسیس شده اند. به این علت که خیارهای تولید شده تازه و با طراوت وارد بازار شوند. این خیارها قیمت و کیفیت بهتری نسبت به خیارهای که از شهرهای دور می آیند دارد.
از لحاظ هزینه تولید، پرورش بذر خیار گلخانه ای در مناطقی که زمستان معتدل دارد به صرفه است. چرا که در فصل سرد می توانند با استفاده از انرژی نور خورشید و بدون نیاز به تجهیزات، گرمای لازم را برای پرورش بذر خیار گلخانه ای فراهم کنند.
کاشت و پرورش بذر خیار گلخانه ای در ایران هم انجام می شود. از لحاظ جغرافیایی بهترین محل برای این کار شهرهای جنوبی ایران نظیر خوزستان، جیرفت و حتی جنوب استان فارس است که زمستان طولانی و سردی ندارد. در این مناطق اگر چند روزی هوا سرد باشد رشد بذر خیار متوقف می شود و یا کاهش می یابد. همچنین پس از گرم شدن هوا شرایط به حالت عادی بازمی گردد.
مشخص است که اگر در هوای سرد در داخل گلخانه سیستم گرمایی تعبیه شود، رشد بذر خیار گلخانه ای همچنان ادامه خواهد داشت و محصول زودرس تر و با فراوانی بیشتر تولید می شود که از نظر اقتصادی به صرفه است.
البته در شهر های شمالی نظیر مازندران هم زمستان ها ملایم است و می توان  خیار زمستانی در گلخانه ها پرورش داد. نکته منفی که در شهرهای شمالی وجود دارد این است که خورشید بیشتر پشت ابر ها هست و کمتر می تابد. این عمر باعث کند شدن روان رشد خیارها می شود.
بذر خیار گلخانه ای

روش های مختلف تهویه و خنک کردن گلخانه کشت خیار

وقتی هوای گلخانه گرم است بهتر است به فکر خارج کردن گرمای گلخانه باشید. با توجه به اینکه وزن هوای گرما کم است و بیشتر در بالای گلخانه جمع می شود، بهترین راه ساخت دریچه هایی در سقف گلخانه است که هوای گرم از سقف به بیرون برود. می توان اطراف گلخانه هم دریچه هایی ایجاد کرد که هوای خنک از پایین و اطراف وارد شود و از سقف هوای گرم خارج شود. برای کشت بذر خیار گلخانه ای توجه به این نکات بسیار ضروری می باشد.
در گلخانه های پیشرفته ترموستات به این دریچه ها متصل می شود که وقتی دما از حدی بیشتر شد به صورت اتوماتیک باز شده و وقتی خنک شد بسته می شود.
در شهرهایی گرمسیر این راه جواب نمی دهد. چرا که فصل معتدل کوتاه است و سریع فصل گرما آغاز شده و دما از حد تحمل خیار خارج می شود. در چنین شرایطی وجود کولر در گلخانه ضروری است. می توان از کولرهای آبی نیز استفاده کرد.
البته فراموش نکنید که کاشت بذر خیار گلخانه ای به راحتی هم امکان پذیر نخواهد بود. باید در کنار کنترل دمای گلخانه، مراقب خاک هم باشید. ضدعفونی کردن خاک گلخانه امر بسیار ضروری مهم است که روش های مختلفی نیز دارد. شما می توانید با استفاده از روش های شیمیایی و غیر شیمیایی اقدام به ضد عفونی کردن خاک گلخانه خود بکنید.
می توانید خاک گلخانه را به روش حرارتی ضدعفونی کنید یا از روش شیمیایی نظیر استفاده از متیل بروماید ضدعفونی کنید.
زمان کشت بذر خیار گلخانه ای را باید بر اساس اطلاعاتی که در این مقاله به شما دادیم برنامه ریزی کنید. می توانید بعد از آماده شدن خاک و تنظیم دمای گلخانه کار کشت را شروع کنید و مطابق برنامه جلو بروید. فراموش نکنید که جهت کاشت بذر خیار گلخانه ای و بدست آوردن خیار با کیفیت، بهتر است حتما برنامه ریزی منظم و مناسبی انجام دهید.

کود جهت رشد بذر خیار گلخانه ای

در این مقاله مواردی که در رشد بذر خیار گلخانه ای بسیار مهم هستند، اشاره شد. ولی اشاره به کود دهی نیز خالی از لطف نیست. خیار به کود نیاز دارد. اما چه مدل کودی؟ این بستگی به نوع خاک و مواد موجود در آن دارد. اندازه کود هم مهم است. برای اینکه بدانیم به خاک چه میزان کود بدهیم باید مقداری  از خاک را برداریم و آزمایش کنیم. مواد موجود در خاک مشخص می کند که چه میزان کود و حتی چه نوع کودی به خاک بدهیم.
فراموش نکنیم که خاک، یکی از اساسی ترین بخش های کار ماست و اگر به خوبی وضعیت آن کنترل نشود محصول مناسبی نخواهد داد.
بذر خیار گلخانه ای

نکات مهم پیشگیری

در کنار تمام مسائل ذکر شده، بهتر است برخی نکات مهم را هم رعایت کنیم تا بذر خیار گلخانه ای ما به خوبی رشد کند.
*اول اینکه بهداشت گلخانه را رعایت کنید. سعی کنید رفت و آمد به گلخانه در کمترین حد ممکن باشد. چرا که با بیشتر شدن رفت آمد ممکن است بهداشت گلخانه به خطر بیافتد.
*دوم اینکه می توانید جلوی در ورودی گلخانه، یک قطعه اسفناج را ضد عفونی کنید و قرار دهید تا وقتی وارد گلخانه می شوید، از ورود گرد و غبار به داخل جلوگیری کند.
*سوم اینکه از آبیاری های بی مورد خودداری کنید. وقتی خاک رطوبت دارد نیازی به آبیاری مجدد نیست. همچنین مراقب علف های هرز داخل گلخانه باشید.
*فراموش نکنید که وجود رطوبت زیاد در اطراف و فضای گلخانه شرایط را برای رشد قارچ فراهم می کند و این باعث از بین رفتن محصولات شما می شود.
از اینکه تا این بخش از مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم. در این مقاله به بررسی بذر خیار گلخانه ای پرداختیم و شرایط و محیط مناسب برای رشد آن را بررسی کردیم. امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید